Akarsz-e játszani?

Páll Gábor volt PPk-s hallgató. Pedagógia alapszakon végzett 2015-ben és Interkulturális pszichológia és pedagógia mesterképzésen abszolvált 2017-ben, jelenleg a Rogers Személyközpontú Oktatásért Alapítványnál dolgozik a játékos oktatásért. Most a november 25-i „Akarsz-e játszani?” elnevezésű, az ELTE Illyés Sándor Szakkollégium és a Rogers Alapítvány közös konferenciájának főszervezője. Erről kérdeztem.

 

Milyen volt PPk-s hallgatóként? Hogyan találtad meg a pedagógusi pályát?

Eredetileg cukrász akartam lenni, és vendéglátóipari szakközépiskolába jártam. Igazából egy véletlen folytán bukkantam rá az alternatív és demokratikus iskolákra és nagyon megtetszett ez az egész. Elkezdtem keresgetni, milyen lehetőségek vannak a felsőoktatásban és így találtam meg a pedagógia szakot, így felvételiztem és jutottam be. Ez röviden a sztori. A PPK két szempontból fontos nekem, egyrészt az attitűdváltozásom miatt, az, hogy hogyan viszonyulok mondjuk a kisebbségi csoportokhoz, másrészt a közösség, a közösségi élet az animátori kör és a szakkoli miatt.

Gábor a Gombaszögi Nyári Táborban önkéntesként (2018)

 

Mesélnél egy kicsit az Elte Illyés Sándor Szakkollégiumról? Miért jelentkeztél, mit kaptál, illetve milyen érzés mentorként részt venni a szervezet életében?

Én még 2013-ban jelentkeztem a szakkoliba, és legnagyobb meglepetésemre elsőre sikerült bekerülnöm. Azért jelentkeztem, mert nekem nagyon fontos volt a szakmai fejlődés, és az, hogy egyetem mellett ki tudjam magamat bontakoztatni. Ez abban is nyilvánult meg később, hogy már alapszakosként tarthattam kurzust a demokratikus pedagógiáról az egyetemen két féléven keresztül. Ez elèg konkrét dolog volt, rengeteget tanultam és fejlődtem ebből. Amikor végeztem a szakkolival, mentor lettem, és azóta a kezdő szakkolisoknak tartok Proszemináriumot, ebben a félévben is.

 

A Rogers Személyközpontú Oktatásért Alapítványnak dolgozol. Mesélnél a szervezet céljairól, illetve a munkádról röviden?

Ez egy elég régóta működő alapítvány, 2005-ben hozták létre a Rogers középiskola fenntartásáért. Az utóbbi pár évben kezdett el foglalkozni mindenféle oktatási, kutatási projekttel. Ennek kapcsán csöppentem bele én is 2015-ben, amikor is kijutottam Grúziába egy Erasmus+-os emberi jogi tréningre. Nagyon megtetszett a szellemisége, a Rogers alapelvek, és sokszínű pedagógiai hozzáállás. Több mint egy éve pedig itt dolgozom, kommunikációs ügyekkel foglalkozom, valamint az események hirdetésével. Továbbá egy játékbarát iskolák támogatásával foglalkozó nemzetközi project, a CAPS (Children’s Access to Play in School) magyarországi kivitelezéséért felelek.

Szabad Játék képzésen tréner az Illyésben (2016)

 

Honnan jött a közös konferenciaszervezés ötlete? Mely pontokon csatlakozik a szakkollégium és az alapítvány?

Most az őszintét mondjam? [Nevet] A szakkolinak már tíz éve van ez a konferenciája, ez lesz az ötödik a „KÖSz!” (köszi) néven – ez úgy ráragadt. Szóval aki szervezte volna konferenciát, ő még a szervezés megkezdése előtt visszamondta, és úgy adódott, hogy ott voltam egy megbeszélésen, ahol ez szóba került. Hagyományosan a mentorok nem vállalnak ilyen munkát, és én sem terveztem, pláne mert dolgozom és egyébként is sok mindent csinálok a szabadidőmben. Végül felajánlottam, hogy ha működhet egy ilyen együttműködés a Rogers-szel, akkor megkérdezem az Alapítványt. És a Rogerses munkatársaimnak is tetszett az ötlet, augusztus végén pedig elkezdtük a szervezést. Kezdetben ketten voltunk a Rogers oldaláról és öten a Szakkoliból, most pedig egyedül képviselem a Rogerst a szervezői gárdában. Ebből a szempontból sokkal inkább a Rogers oldaláról támogatom a szervezést.

 

Mi a célod a konferenciával? Kiket célzol meg, milyen változást szeretnél elérni?

A Rogers részéről a cél a Nauru project ismertetése: ez egy demokratikus szemléletű, online tabletes játék. A lényeg, hogy minél több képződő, vagy már aktív pedagógust elérjünk, ugyanúgy egyetemistákat is, vagy szimplán a pedagógia iránt érdeklődőket, és az ő készségeiket fejlesszük, olyan kompetenciákat, amik valóban hasznosak, alkalmazhatóak a gyakorlatban is. Már az eddig regisztráló nyolcvan ember -ami egyébként rekordgyanús- között is vannak mindenféle beosztású emberek, akár az egyetemről, a karról, iskolákból… A szakkoli mindig is a szélesebb közönséget célozta meg az őszi konferenciájával.

Szintén önkéntesként, Középiskolások Szabadegyeteme tábor (2016)

 

Van olyan előadás, vagy workshop, aminek kihívást jelentett a szervezése? Vagy olyan, amit különösen vársz?

A konferencia elején a meglepetésprogramot! Kíváncsi vagyok, hányan lesznek ott ebben a „korai” időpontban, mi nagyon készültünk, izgalmas lesz. Valamint a zárógyakorlatot is, ez ugyanis formabontó lesz, ami minden résztvevőt megmozgat.

 

Ha egy hosszú mondatban kellene összefoglalnod a konferenciát, mi lenne az?

Mondjak még egy hosszú mondatot? Ez egy olyan konferencia, amely amellett, hogy vannak pedagógiai céljai és a Rogers-Illyés kapcsolaton alapul, megszólítja a társadalom széles rétegét, és interdiszciplináris, átfogó, nyitott, játékos szemléletet közvetít.

https://www.facebook.com/events/193964621516399/?ti=cl

http://www.rogersalapitvany.hu/hu/

 

Zelena Dorina Lilla