A mai napig érzékelteti hatását az elmúlt másfél-két évnyi bezártság: nehezen vesszük rá magunkat, hogy elhagyjuk a jól megszokott, puha és otthonos szobánkat és jelen legyünk a különböző eseményeken. Személy szerint a leginkább hiányolt kulturális impulzus (újra)keresése nem attól válik kihívássá, mert ne találnék kedvemre való rendezvényt. Épp ellenkezőleg – Budapest a (szép)irodalmi eseményeket úgy önti magából, mint danaidák a vizet kancsóikból. A Kazytól néhány lépésnyire, a Szimpla Kertben rendezték 2022. június 18-án az első BOKODIL Zinefesztet.
Néhány szót a zinekről…
A zinek kis példányszámban kiadott, 60-100 oldal terjedelmű, többnyire saját design-nal rendelkező “magazinok”, melyek összpontosíthatják figyelmüket egy-egy művészeti ágra, vagy kitekinthetnek akár egyszerre többre is. Valamilyen rajongással, a művészeti ág(ak) felé fordult adózással ötvözik a szépirodalmi, a magazin kultúra és az újságírói elemek széles palettáját. Kísérletet tesznek arra, hogy modern köntösben, fogyaszthatóan mutassák be saját érdeklődési köreiket.
Nagyjából ezer példányszámig beszélhetünk zine kiadványról, amely nem törekszik profizmusra vagy szakmai zsargon használatára, cserébe viszont réteg érdeklődést mutat be és elégít ki.
Mi is a BOKODIL pontosan?
A BOKODIL-ról a linkre kattintva bővebben is olvashattok, valamint egy kis ízelítő, hogyan is határozza meg önmagát:
“A BOKODIL egy podcast, egy kulturális és közösségépítő projekt, illetve egy egyedülálló műfajt képviselő egyszemélyes könyvkiadó. A brand elsődleges küldetése, hogy valós és hiteles tartalmat, tudást adjon elsősorban a fiatal felnőttek számára. Egy olyan társadalom kialakításában vállal szerepet, amely nyitott szociális, egészségügyi, gazdasági, politikai, környezetvédelmi kérdésekre.” – írja első sajtóközleményében a BOKODIL, amely mögött Heilman Petra áll, a brand megálmodója és vezetője. Ez az egyszemélyes projekt annyira friss, hogy még ropog!
A brand hangsúlyt fektet olyan újításokra, mint a 2-3 havonta érkező, nagyjából 80 oldal terjedelmű, ISSN-en számmal rendelkező zinek nyomtatása és ezek terjesztése, korlátozott példányszámban:
“A BOKODIL brand kiemelt, hiánypótló tevékenysége a Magyarországon még kevéssé elterjedt zine-ek írása, kiadása és a zine kultúra irodalmi lehetőségeinek terjesztése, népszerűsítése. “
Témáit tekintve számos olyan területet is érintenek a zinek és podcast részek, mint a klímaszorongás, a feminizmus irányzatai vagy akár a hazai alternatív zenekarok bemutatása. Palettája igen színes – és ez is a célja: a 16-35 év közöttiek aktivizálása és felkarolása.
Több, mint irodalom; másabb, mint egy mozgalom
Amiben nekünk is részünk volt az első Zinefeszten, az valamilyen új és friss fúziónak a testközeli megismerése. A slam poetry eseménnyel egybekötött délutánt egy finom Szimpla fröccs kíséretében indítottuk el és bemutathatta magát nemcsak az “öregmotoros” társaság, hanem akár az is, akinek ez volt élete legelső ilyen típusú rendezvénye. Nemes Márk, a Pécsi Sopianae Slam Poetry Klubtól tartotta a host szerepét és kalauzolt el minket olyan kérdésekbe, amelyekkel kicsit felkutathattuk a hazai slam-élet fényesebb és hiányosabb oldalait is. Ebben volt beszélgetőtársa Németh Ádám Bambusz és Ragályi Ákos, slammerek. Természetesen nem maradhatott el a jól ismert “csapdába csaló”, kézfeltétellel jelzett felmérés – Márk így szúrt ki magának néhány kérdés erejére. Többek között itt fogalmazódott meg bennem, hogy:
A slam poetry olyan, mint egy öltönyös polgárpukkasztás:
aktuális, friss, mégis valahol az irodalom
és a mainstreamebb vonal határait súrolja.
A tér nagyobbik felében az előadói tér és a nézőtér adott hangsúlyt a rendezvénynek, azonban a szemfülesebbek a belépés után körbenézhettek néhány hazai zinekiadói csoport asztalánál is. A Halszájoptika, a Háttérzaj, a Tinta Folyóirat és a Zabella Zine mutathatta be magát a látogatóknak és résztvevőknek. Minden asztalnál végtelenül jófej és kedves alkotók és kiadók ültek, akik megjelenésükkel sugallták, hogy a zinek világa mennyire sokszínű és még a mai napig is rejtett a hazai irodalmi és kulturális körökben.
Slam, ahogy még sosem
Aki egy kicsit jártasabb a slam estek világában, annak is okozhatott meglepetést és érezhette magát egy újfajta rendezvényen: Márk átkötő szövegeivel és rendszeres figyelemfenntartó atmoszférájával (amelyre különösen nagy szükség volt a melegben) végigkísérte a közönséget ezen a versenyen, melyet a Szputnyik Shop és a NO booking is támogatott.
Átformálni egy évtizede figyelemmel kísért irodalmi és előadói műfajt sosem történik egyik pillanatról a másikra: ezen a délutánon apránként ötvözte magát a tapasztalat és a kezdetiség, a szakmaiság és a laikusság, valamint a keretek és az újítások is.
Bízom benne, hogy ennek az eseménynek folytatása, a slam poetryhez való hozzáállásnak pedig újító hullámai alakulhatnak ki, nemcsak a kulturális rendezvények frissítése céljából, hanem hogy minél többen megismerkedhessenek a zinek és az újfajta irodalmi megközelítések világával.
Gál Panni