Rovat: Kult-Óra

Kulturálódni jó. Új dolgokat megismerni jó. Más perspektívát felvenni jó. 

Vagy legalábbis érdekes.

Kép forrása: Jegy.hu

Az Udvari Kamaraszínház olyan színház, amiről két hónappal ezelőttig (amíg el nem mentem egy előadásukra) nem is hallottam, aztán a weboldalon utánanézve kicsit félve mentem, mert nem voltam biztos benne, hogy én vagyok a célközönség. És hogy a célközönség szerint én vagyok a célközönség (spoiler: szerintük nem).

Az Örkény Színház viszont olyan hely, ahol elég jártas vagyok (tudjátok, a Kazytól tíz percre, két és fél órás előadásokkal teli fárasztó napok után be lehet ugrani kikapcsolódni egy kicsit). 

Szóval nyakamba vettem a várost és elegáns kabátkámat, hogy előadásokat nézzek a két helyen.

/Dramatikus előhangolás:/ – A drámák műnemükhöz hűen lassan haladnak lefelé a lejtőn, míg végül olyan feloldhatatlannak tűnő káoszba csapnak, hogy a diszharmónia magával ragad, beszippant, és az örvény közepén megrökönyödve elsuttogsz egy „what the hell”-t – s mikor lerántott a mélybe, majd a zavaros víz visszaköp, összegabalyodva botorkálsz ki a nézőtérről, és próbálod feldolgozni a történteket sikertelenül.

Persze az is lehet, hogy csak én nem értem a drámákat.

-Bevezetés vége-

Az Udvari Kamaraszínházban a Fehér Szarvas című darabot láttam. Az előadás két felvonásból állt, egy kisebb teremben, a helyet nagyon szépen kihasználva (szeretem, amikor a színpad előtt/alatt/fölött/mellett/ésatöbbi is zajlanak a történések, valahogy fourth-wall breaking és valódibbá válás egyben). Mögöttem négy idősebb hölgy ült, és az előadás szünetében az ő pletykálkodásukat hallgattam. Na de az előadásról; a darab közvetlenül a Trianoni szerződés aláírása után játszódott – részben az elcsatolt területeken, részben pedig Magyarországon. Szóval ezúttal a közönség nem azért volt a nyugdíjas korosztály, mert nekik van is idejük színházba járni, hanem mert – ahogy a hölgyektől megtudtam – többségük valahogyan érintett volt. Kint rekedt az ő családjuk/barátaik/ők maguk, úgyhogy számukra a történelmi fikció egy gyerekkori utazás lehetett (Ki tudja, a végén én teljesen más konklúziót vontam le, mint a hölgyek mögöttem).

Kép forrása: Örkény Színház

Az Örkényben pedig a Lót – Szodomában kövérebb a fű című drámát néztem meg. Röviden: a bibliai Lót, (Ábrahám unokaöccse) és családjának menekülése Szodomából, mikor az Úr pusztulásra ítéli a bűnös várost. Még rövidebben: posztmodern káosz. Annál is rövidebben: Hmm…
A bibliai történetbe elegánsan szőtték bele korunk technológiai modernitását és újfajta problémáit (mert a művészet legyen időtálló, a gimis irodalomtanárom ezt tanította).

Mesélek egy kicsit az előadáson kívüli tapasztalataimról is, mert valahogy mindig fura emberekkel akadok össze. A Fehér Szarvas után egy idős úr a lépcsőn lefele megszólított, s megkérdezte, hogy most örüljünk-e. Nem tudtam, mit válaszoljak, úgyhogy kifejtette, hogy igenis örüljünk, előttem áll az élet, megtalál majd egy jóképű fiú, ne higgyek azoknak, akik szerint nem érhetném el a célom, és hallgassak a szívemre.

Nem tudom, miért mondta. De nagyjából 7 percet töltött vele, és végig fellelkesülten, kedvesen mosolygott rám, úgyhogy nem akartam félbeszakítani szegényt.

Az Örkényben más volt a helyzet, a hátsó sorok egyikében foglaltam helyet, és az előadás kezdete után 20 perccel lihegve beesett egy kedves késő néző, és 2 székkel mellém huppant le. A következő percekben hallgathattam hangos lihegését, aztán elcsendesedett.

Egyenletessé vált a légzése

Horkolni kezdett.

Egy darabig néztünk egymásra az előtte ülővel, majd ő felrázta fáradt úriemberünket. 

Ez még két másik alkalommal is megtörtént a következő fél órában.

Szóval kulturálódni jó! Vagy legalábbis mindenképpen érdekes élmény. Konklúzió nincs, de várom a következő színházlátogatási lehetőséget, mert ha száz embert összezársz egy nézőtéren, mindenképp történik valami érdekes [méghozzá jó esetben a színpadon].

Csányi Petra