Az ELTE PPK Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment Intézetének oktatói és a Közösségszervezés BA szakos hallgatóinak hallgató-orientált szervezésű első, egynapos rendezvénye 2023. május 3-án életre kelti a szakirányokhoz specifikusan kapcsolódó előadókat és workshoptartókat, hogy bemutathassák: milyen is az élet közösségszervezőként a mindennapokban! A rendezvényt a másodéves közösségszervező hallgatók három fő szervezői csoportban, Mohos Edina, doktori iskolát végző hallgatónk és Kispál-Podrácz Gyöngyi, PhD-hallgatónk koordinálási égisze alatt keltik életre. Beszélgetés és ajánló Mohos Edinával és Mester Dórával, Gál Pannitól.
A részvétel ingyenes, viszont előzetes regisztrációhoz kötött melyet ITT értek el!
A részletes programleírásba is érdemes ITT beleolvasni!
Egy beszélgetést életre kelteni számomra úgy lehetséges, ha van bennem belső motiváció arra, hogy amiről szó esik, az bennem is megmozgat valamit, fontossá teszem magamon kívül is. Harmadéves közösségszervező hallgatóként pedig nem is volt kérdés, hogy felkeressem az I. OKT szervezőit. Az intézményben oktatóinkkal egy fesztelen, szakmai alapokon túl is jó hangvételű kapcsolatépítés- és ápolás folyik, így nem volt kérdés, hogy Gyöngyit felkeressem. A büfénél mosolyogva (a levél elküldése után 12 perccel) már el is kapott, hogy egyeztethessünk a részletekről.
Április 20-án a Teamsen volt szerencsém összeülni Edinával és Dórával, akik bepillantást engedtek számomra kicsit a kulisszák mögé és egy izgalmas, szakmai eszmecserébe oltott beszélgetés keretein belül elmesélték, miképp épül fel az OKT.
A szervezőkről
Mohos Edina, az ELTE PPK FTI-nél szerzett Közösségszervező BA szakos diplomát, humánfejlesztői szakirányon, jelenleg PhD-hallgatónk. Koordinátorként vesz részt az OKT szervezésében, figyelemmel kíséri a hallgatók szakmai tevékenységét.
Kispál-Podrácz Gyöngyi, PhD-hallgatónk és óraadónk a Közösségszervezés BA szakon. Gyöngyit másodévesként ismertem meg, szegedi kapcsolódásaival és friss, újító meglátásaival hamar megtaláltuk a közös hangot nemcsak a kurzusokon, hanem a tantermi kereteken kívül is. Edina mellett a szakmai és oktatói oldalról erősíti a rendezvény sikerességét.
Mester Dóra, az ELTE PPK FTI Közösségszervező BA másodéves hallgatója, humánfejlesztő szakirányon. Dóra képviselte a beszélgetés kapcsán hallgatótársait. A marketing csapat tagja, szakmai gyakorlatát a rendezvény szervezésével teljesíti.
A főképp hallgatói szervezés jelenleg 3 fő csapatra oszlik: a programszervezői, a marketing és a PR csapat nagyjából 11 aktív tagot számol, akik a rendezvény ötletétől egészen a megvalósításáig részt vesznek a folyamatokban. Levelezősök és nappali tagozatos hallgatók egyaránt, főképp másodéves hallgatók. A harmadévesek kapcsán sokan a szakdolgozat leadása után most csatlakoznak majd, segítkeznek mind tudásukkal, mind erőforrásaikkal – a rendezvény napján feladatellátásuk fontos és elengedhetetlen annak érdekében, hogy egy tartalmas és gördülékeny napnak nézzenek elébe.
Igények és kapcsolódások
Miért fontos, hogy a hallgatók testközelben tanulhassanak a szakmájukról? Miért tesz hangsúlyt az FTI oktatói csapata arra, hogy korán és jó szakemberekkel együtt dolgozzanak együtt a tanulók? – Többek között azért, amit Dóra nekem is kifejtett a beszélgetés kapcsán: nemcsak a diplomáig látni, hanem azon is túl. A rendezvény megszervezése, a szakmában dolgozók megismerése lehetőségeket nyit ki a hallgatók számára, valamint a diplomás alumni tagoknak újabb és újabb lehetőségeket, szeleteket mutat majd be a májusi esemény.
Edina fontos gondolatokat hangosított ki ennek kapcsán: “Ki tudják próbálni magukat (…) mit szeretnének ők hallani, mint közösségszervezők?” – a hallgatói igények és oktatói iránymutatások kéz a kézben tudnak egymáshoz illeszkedni és kapcsolódni, mi több: egy együtt formálódó kapcsolati hálózatról beszélhetünk, melynek “egyetemi játszótere” ez a rendezvény és annak lebonyolítása.
Elődök, iránymutatások és jó gyakorlatok
Nem titkolt kapcsolódás van a szegedi Országos Közművelődési Konferencia és az I. OKT között: Gyöngyinek hála tavaly ajánlást kaptunk arra, hogy ellátogathassunk a konferenciára. Az onnan visszaérkező szaktársaimban bontakozott ki az igény és az ötlet egy budapesti közösségszervezői nap megszervezésére, melynek eredménye a május 3-i rendezvény lesz. A KMK jó gyakorlatként áll a szervezők előtt, azonban nem másolja azt. Edina és Dóra is megerősítette, hogy a két egyetemi szervezőcsapat és az oktatók is jó viszonyt ápolnak, ez sokkal inkább egy partneri viszony, semmint egymás konkurenciája.
Dóra mesélte nekünk, hogy az idei KMK-ra ellátogatva sok tapasztalatot és élményt szeretne ott gyűjteni, szeretné megismerni személyesen a jelenlegi szervezői csapatot. A két rendezvény sajátossága, hogy a szervezők a hallgatói oldalról évente változnak (itt az OKT kapcsán várhatóan szintén változni fognak).
Misszió
A szakirányokhoz kapcsolódó, specifikus előadások és workshopok lehetőséget biztosítanak arra is, hogy az egyéni szakirányon túl is kikacsinthassanak a hallgatók más szakirányok tevékenységeire. Ezen a nyomvonalon tovább gondolkodva arra is kíváncsi voltam, hogy “behívni az utca embereit” mennyire lehet egy ilyen rendezvényen. Edina és Dóra is egyetértett abban, hogy ez egy fontos szempont, azonban az I. OKT ennyire előre még nem terjeszkedik – szeretnék elsősorban megszilárdítani, a hallgatók tudatába emelni a rendezvényt.
“a közösségszervezés az, ami mindenhova kell”
A rendezvény célja az is, hogy más karok hallgatói is magukkal vigyenek olyan gondolatokat, gyakorlatokat, amelyekkel a saját szakukon, intézményükben közösségi élet fellendítésében aktívan részt vehetnek. A hallgatói bázisok felrázása, a hallgatók megtanítása arra, hogy milyen lehetőségeik vannak a saját közösségeik szervezésére fontos része ennek a rendezvénynek.
Elsősorban idén az OKT fő célja, hogy a jelenlegi hallgatók tudását, gyakorlati tárházát bővítsék és elmélyítsék a szakma iránti érdeklődésüket és elköteleződésüket. Hosszabb távon természetesen szeretnék majd ezt a szellemiséget más kari hallgatókkal is megismertetni.
Identitás
Identitás-építés és -keresés: a közösségszervezői identitás kérdésköre az FTI-t is foglalkoztatja (oktatói szinten) és a hallgatók is kutatják önmagukban és másokban is, hogyan tükröződik ez le. Ennek a keresésnek és építésnek is egy remek indítója, segítője az OKT, a szellemiségét az is szervesen meghatározza, hogy hosszútávú terveik között a szervezők maguk is keresik ezekre a kérdésekre a válaszokat.
Utóélet
A II. OKT várhatóan idén novemberben kerül megrendezésre, ekkor már az akkori másodéves/harmadéves közösségszervező hallgatók szabadon választható kurzusként felvehetik majd a szervezési feladatokhoz kapcsolódó órát, ezzel egy időben, egy helyen koordinálva a szervezői brigádot. Itt egy elméleti hátteret biztosítanak majd Edináék (főképp az I. OKT tapasztalataiból) és a gyakorlat maga a rendezvény megszervezése lesz.
Köszönöm Edinának és Dórának, hogy beszélgetésünkkel bemutathatjuk számotokra a rendezvényt! Látogassatok el május 3-án hozzájuk!
Gál Panni