Barangolás Tibi atya világában


Sok fiatal álmodozik arról, hogy saját kocsmát nyisson. Tóth Máté is egy volt közülük, mára már az ő nevéhez fűződik a fiatalok körében az egyik legismertebb magyar poharazó.

Tibi atya fiktív karakterének ötlete 2012-ben kapott lángra, amikor néhány vidéki egyetemista úgy döntött, másokkal is megosztaná a lecsúszott, deviáns, trágár pap gondolatait, amellyel görbe tükröt tarthatnak a társadalomnak és szórakoztathatják az embereket. Az atyának mára már több mint egymillió kedvelője van a Facebookon, és 543 ezer követője Instagramon. Emellett szinte már saját márkává vált, számos tárgyat lehet rendelni az internetes áruházukból, valamint két könyv is megjelent a témához kapcsolódóan. 2018 nyarán pedig saját fesztiváljukat is megtalálhattuk a nyári programok listáin.

Tóth Mátén kívül a vállalkozás tagjai közé sorolható Tóth Bence, Csonka Balázs, Patkó Dömötör és Szilvásy (László) József is.

Tibi atya ilyen szintű népszerűségéhez rögös út vezetett, természetesen sokan akadtak, akik nem értékelték az alpári humort, vagy éppen sértőnek találták a papi hivatásra nézve az „atyai kijelentéseket”. Emiatt előfordult az is, hogy a kitalált pap szolgálati helye egy olyan település volt, ahol különösen nagy becsben tartották a vallási hagyományokat, ebből kifolyólag a lakók nem lelkesedtek túlzottan az atya blogjáért. Így lett végül Tibi atya szolgálati helye a kitalált Humbákfalva.

Idő közben az internetes oldalakon lévő mémjeik egyre népszerűbbé váltak, hamarosan már webshopon keresztül lehetett tőlük különböző Tibi atyás termékeket rendelni. Ez az ötlet is döcögősen indult, de mára a heti egy napon történő termékátvételtől eljutottak a folyamatos kiszállításig,

Ezt követően vált megvalósíthatóvá az italozó nyitása. Sok havi mérlegelés, helykeresgélés után közös üzletelésbe kezdtek egy belvárosi hely tulajdonosával, aki már a bisztrója bezárását fontolgatta. A helyet fellendítették, hangulatossá tették a falon lévő szórakoztató képekkel és feliratokkal. A hely Humbák Művek néven üzemel, és Budapesten két bisztró kapcsolódik az atyához.

Nem sokkal később megszületett a fesztivál ötlete, ahol a cél az embereknek nyújtott élményeken és saját maguk népszerűsítésén kívül az volt, hogy viszonylag kis előadók szórakoztató koncertjeire bulizhassanak a résztvevők. Az esemény azért is eltér a többi fesztiváltól, mert nulladik nap helyett plusz egy napot illesztettek hozzá a programokhoz, hogy ne kelljen a látogatóknak kapkodni az utolsó napon az összepakolással.

Tóth Mátéék igyekeztek nem csupán a humorral hódítani, hiszen elkezdték saját gondolataikat, észrevételeiket is megosztani az emberekkel, akár politikai, akár egyéb társadalmi témákhoz kapcsolódó írásokban, amelyekről több szempontból átgondolva, objektíven számolnak be.

Tibi atya népszerűsége töretlen, személyisége pedig vitathatatlanul megosztó, viszont ez a történet mégis remek minta arra, hogy hogyan lett egy kósza ötletből és egy sokakat elérő humorból kellő elszántsággal egy sikeres vállalkozást kiépíteni és fenntartani.

Zách Boglárka